Dubai-ul nu este nu miraj – Video inclus

In Dubai, autostrazile sun perfect drepte si incinse ca un cuptor. Catre est, pamantul este marginit de munti golasi de piatra, iar la vest, de nesfarsite dune de nisip. Drumul duce prin desert catre Golful Persic. Daca privesti catre nord-vest, poti zari, invaluita intr-o ceata tremuratoare, forme neclare de piramide, de scoici uriase, asemanator unui turn Babel. Sa fie unul din celebrele miraje?

Formele halucinante ce se intrezaresc la orizont, se dovedesc a fi, cand te apropii, constructii de sticla, metal si beton. Zeci de mii de muncitori imigranti au ridicat sute de cladiri ultramoderne de-a lungul tarmului lung de peste 70 de kilometri al emiratului. Se vad turnuri gemene, ca niste cilindrii uriasi, temple comerciale piramidale si hoteluri-turn arcuind curbe indraznete care amintesc de panzele corabiilor.

Afise uriase enunta politica viitorului: „ Orasul nostru va fi tot mai mare si tot mai frumos”. Dubai-ul este unul dintre statele care formeaza Emiratele Arabe Unite, avand o suprafata de o data si jumatate mai mare decat cea a Luxemburgului, iar familia conducatoare Al Maktourn doreste ca orasul sa devina cel mai modern din lume. Deja, prin complexul World Trade Center de aici, Dubai-ul este cel mai important centru comercial din regiune, avand cel mai competitiv aeroport si cel mai intins port pentru containere.

Visul de marire a inceput sa se adevereasca atunci cand pe fundul golfului s-a descoperit petrol. Forajele submarine incununate de succes au adaugat, peste noapte, Dubai-ul in randul statelor producatoare de petrol. Aici se extrag zilnic 1.500.000 – 2.000.000 de barili, ceea ce face ca  in visteria tarii sa ploua cu petrodolari.

O parte a acestei bogatii a fost impartita, in 1990, de catre seicul Rashid bin Zayed Al Maktourn cu membrii tribului sau, cei 180.000 de locuitori initiali ai Dubai-ului. Niciunul dintre urmasii acestor beduini nu mai trebuie sa se ocupe de cresterea camilelor, de pescuit ori sa intre in afaceri dubioase pentru a-si castiga traiul de zi cu zi. Toti traiesc in vile de lux si au cel putin un Mercedez 600, parcat in fata portii.

Seicul era ingrijorat de evaluarile expertilor care estimasera ca rezervele de petrol se vor epuiza pana in anul 2025. Pentru a profita cat mai judicios de darul lui Allah, miliardele de petrodolari au fost investite in proiecte majore, astfel incat acestea sa poata fi realizate pana cand ultima picatura de petrol se va fi extras din mare.

Orasul Dubai este locul de intalnire a doua ere. Zona din jurul portului a fost candva o asezare araba intinsa pe ambele maluri ale unui mic brat de mare  care intra aproximativ 12 kilometri in interiorul uscatului. Vasele arabe cu fundul plat, folosite la transportul marfurilor (dhow) si care nu si-au schimbat prea mult aspectul din Evul Mediu pana acum, inca mai ancoreaza la cheiurile portului. Tot aici, sunt multe suk-uri si bazaruri orientale, precum si cartiere vechi cum e Bastakia, cu casele sale vechi, avand acoperisuri bogat ornamentate, care lasa sa intre aerul curat in camerele de locuit.

Toate acestea sunt situate la foarte mica distanta de cladirile ultramoderne ale centrului de afaceri si ale bancilor, temple ale consumismului, placate cu marmura, avand forme neasteptate, cand in stilul Egiptului Antic, cand belle-epoque, cand futurist.

Turismul a cunoscut o adevarata explozie. Pentru cei bogati, aceasta este destinatia de vacanta preferata, iar in timpul iernii, dinspre aeroportul international catre oras, curge un sir nesfarsit de occidentali nebronzati. Peste 200 de hoteluri de lux ofera camere si apartamente cu suprafete intre 50 si 650 metri patrati. Starul incontestabil al acestor hoteluri este Burj Al-Arab, inalt de 321 de metri, un hotel-turn de 7 stele, avand forma unei vele usor umflata de vant. Cei dornici de experiente inedite pot beneficia de o tabara asemanatoare cu cele ale beduinilor, simuland intr-o varianta imbunatatita, traiul in mijlocul dunelor de nisip din statiunea Al-Maha. Alt mare hotel, Jumeira, cu formele inspirate de valurile marii, ofera si el panorame de neuitat.

Ultima inovatie in materie de arhitectura turistica este inca in constructie. 5.000 de muncitori din subcontinentul indian au turnat 80.000.000 milioane de metri cubi de piatra si nisip in apele golfului pentru a crea o insula, avand propriul port pentru iahturi, restaurante de lux si locuri de cazare unicat.


VIDEO – DUBAI NU ESTE UN MIRAJ

 

Articole recente:

Articole similare:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *