Ce stim despre zahar si cu ce putem sa il inlocuim

CE STIM DESPRE ZAHAR SI CU CE POATE FI INLOCUIT ?

Nutritionistii numesc zaharul “otrava alba” si considera ca acest aliment ar trebui eliminat din dieta noastra pe cat mai mult posibil.

Michel Montignac ii spune “campion la toate categoriile de glucide rele, un produs care poate fi periculos daca este consumat in cantitate mare”. Prepararea zaharului rafinat presupune un lant intreg de procedee tehnologice care afecteaza calitatile nutritive ale acestui produs.

Pentru a lua decizia corecta este necesar sa aflam cit mai multe informatii despre zahar si efectele lui asupra organismului.

Ce este zaharul ?

Zaharul este utilizat in Europa de peste o suta de ani devenind aliment de baza dupa Primul Razboi Mondial. Cercetarile stiintifice din ultimele decenii privind efectele zaharului au demonstrat nocivitatea acestui aliment. Zaharul este o substanta de semisinteza care se obtine in principal din sfecla de zahar sau trestie de zahar. Sfecla de zahar contine peste 50 de nutrienti in timp ce zaharul numai unul: zaharoza. Prin rafinare el isi pierde enzimele si celelalte substante nutritive atat de necesare vietii. Organismul uman s-a adaptat in cursul sutelor de mii de ani de evolutie sa digere si sa asimileze numai combinatii naturale de zaharuri existente in fructe si legume.

Dupa ce consumam zahar el trece imediat in sange prin intestinul subtire. Pentru o scurta perioada de timp cantitatea de zahar creste foarte mult ceea ce genereaza un surplus de energie si pe moment oboseala dispare. Din pacate, urmeaza in scurt timp reactia adversa: pentru metabolizarea zaharului consumul din rezervele organismului genereaza o si mai mare oboseala si somnolenta.

Daca vom masura glicemia dupa consumul unei cantitati mari de zahar, vom observa ca in prima faza se instaleaza hiperglicemia. In perioada urmatoare pancreasul secreta prea multa insulina ceeace ce determina o reducere a zaharului din sange sub nivelul mediu admis si instalarea starii de oboseala. Ficatul este si el in suferinta deoarece isi transfera o parte din rezerva de glucide in sange. Aceste alternante deregleaza metabolismul si epuizeaza sistemul nervos.

Consumul de zahar in cantitati mari da senzatia de satietate deoarece contine multe calorii. Din pacate enzimele, fermentii si mineralele lipsesc. Zaharul alb rafinat nu aduce in organism nici un nutrient cu adevarat benefic deci face mai mult rau decat bine sanatatii. Pentru a neutraliza zaharul organismul isi mobilizeaza resursele de calciu in detrimentul sistemului osos si al dentitiei care devin din ce in ce mai fragile.
Principalele efecte nocive ale consumului de zahar rafinat

  • Diabetul este pe primul loc nu numai pentru ca este foarte raspandit(in Romania sunt peste 500.000 de diabetici) ci si pentru ca este cel mai periculos. Consumul de zahar si produse zaharoase este cel mai mare inamic al pancreasului care cu timpul, epuizat de efortul de a metaboliza cantitati mari de zaharoza, incepe sa nu mai functioneze la parametrii normali. Asa apare diabetul care genereaza complicatii grave in organism. Prognozele specialistilor nu sunt prea optimiste: in urmatorii cincizeci de ani daca nu apar modificari majore in stilul de alimentatie al omului modern, proportia diabeticilor se va dubla, poluarea si stresul favorizand aparitia aceastei boli.
  • Caria dentara. Daca la inceputul secolului al XX-lea doar 5-10% din populatia sub treizeci de ani era afectata de aceste probleme, pe masura ce zaharul a fost adoptat in alimentatie s-a ajuns ca in tarile “dezvoltate” aprox. 95% din populatie sa sufere de afectiuni ale danturii. Popoarele care din motive de traditie sau dezvoltare economica slaba nu consuma acest produs, prezinta o incidenta a cariei de 10-20 de ori mai mica, in schimb se confrunta cu o explozie a problemelor dentare atunci cand ajung sa consume zahar.
  • Obezitatea se instaleaza frecvent la marii consumatori de dulciuri. Acest lucru se produce desi zaharul nu este atat de bogat in calorii pe cat se crede dar are capacitatea de a afecta echilibrul hormonal, ceea ce duce la cresterea apetitului si la dezvoltarea tesutului adipos si a celulitei.
  • Osteoporoza si probleme legate de asimilarea calciului. Una din problemele majore generate de consumul de zahar este dereglarea metabolismului calciului. S-a constatat in schimb, la persoanele care renunta complet la zahar si trec la o dieta cu multe fructe si legume crude, ca treptat calciul este din nou bine asimilat.
  • Alte boli cauzate de consumul mare de zahar sunt: alergiile, scleroza, cardiopatiile, gastrita, colita de fermentatie, tulburarile de ciclu menstrual la femei, reumatismul, anemia, astenia, sinuzita, rinita.
  • La copii consumul frecvent de dulciuri influenteaza procesele de crestere, duce la aparitia rahitismului si a fragilitatii osoase, declanseaza pubertatea prematura, genereaza probleme de comportament(scaderea vointei, predispune la violenta, scade capacitatea de concentrare etc.)
  • Celulita, degradarea elasticitatii pielii.

Cine ar trebui sa renunte la consumul de zahar ?

Zaharul rafinat NU este indispensabil pentru organismul uman. Michel Montignac considera ca “Zaharul este otrava ! Nocivitatea sa asupra omului este la fel de mare ca cea a alcoolului si tutunului la un loc

  • Persoanele care au antecedente de diabet in familie
  • Cei care se confrunta cu un stres accentuat
  • Persoanele care sufera deja de una din bolile enumerate mai sus (diabet, alergie, infectii recidivante, osteoporoza, hipocalcemie, cardiopatii, tulburari hormonale)
  • Copiii aflati in pragul pubertatii
  • Persoanele cu gastrita hiperacida sau cei care sufera de colita de fermentatie
  • Persoanele care se confrunta cu anumite probleme psihologice: lipsa de vointa, stari de astenie, depresii, ar trebui sa renunte la consumul de zahar care s-a demonstrat ca accentueaza aceste probleme

O problema ingrijoratoare o constituie zaharul “ascuns” care este inclus in produsele pe care le cumparam din magazine (racoritoare, conserve, supe concentrate etc.) Conform statisticilor Uniunii Europene un adult consuma zilnic din sucuri, ciocolata, produse de patiserie, prajituri, biscuiti, sosuri, cafea sau ceai indulcit 100-200 de grame de zahar. Aceasta inseamna ca anual o persoana consuma 40-60 kg. de zahar (cifrele variaza de la o tara la alta). Este o situatie ingrijoratoare care genereaza un lant intreg de boli si dezechilibre.

Inlocuitorii naturali ai zaharului
In urma acestui articol intervine intrebarea: care sunt alimentele dulci pe care le putem consuma?

  • Fructele proaspete care contin o proportie ideala a diferitelor tipuri de zaharuri. Sucurile, salatele de fructe, fructele sunt o adevarata relaxare pentru organism, ducand la normalizarea glicemiei, la reglarea functiilor pancreasului, la rafinarea gustului, precum si a perceptiilor olfactive. Iarna, fructele uscate(stafidele, smochinele, curmalele, caisele deshidratate etc.) sunt un excelent inlocuitor al zaharului.
  • Mierea de albine este un indulcitor ideal pentru ceaiuri, lapte si sucuri. Mierea de albine reprezinta un amestec complex de zaharuri naturale, este un aliment viu pe care organismul uman il asimileaza fara probleme. Mierea nu poate fi folosita la obtinerea unor prajituri sau a cozonacilor(aluatul indulcit cu miere nu creste) si nici a majoritatii dulciurilor traditionale care sunt preparate termic(mierea incalzita la peste 70°C isi pierde proprietatile si devine toxica).
  • Zaharul brut(brun) este un alt inlocuitor al zaharului rafinat care acum se gaseste si in Romania. Este asemanator cu zaharul obisnuit dar considerabil mai inchis la culoare si cu o forma mai neregulata. Pentru prajituri, cozonaci sau alte dulciuri, zaharul brut se comporta la fel ca si cel obisnuit insa are punctul de topire mai jos, face mai putina spuma si este mult mai sanatos decat zaharul rafinat.
  • Siropul de artar
  • Lactoza
  • xilitolul

 

Articole recente:

Articole similare:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *